-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48841 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

پدري فرزند خويش را به زور از مادرش جدا ميكند، چون ميخواهد زنش را طلاق دهد، آيا چنين كاري صحيح است؟ آيا قرآن در اين مورد سخني گفته است؟

يكي از حقوق والدين، حق حضانت است; يعني حق نگهداري و تربيت فرزند.

از نظر فقه و حقوق اسلامي و قانون حق حضانت كودك، خواه پسر يا دختر تا دو سال بر عهدة مادر است. پس از آن، اگر كودك پسر بود، حق حضانت بر عهدة پدر است و اگر كودك دختر بود تا هفت سالگي حق حضانت بر عهدة مادر است و از آن به بعد بر عهدة پدر خواهد بود. با طلاق و جدايي زن وشوهر، اين حق ساقط نميشود و هم چنان هست، مگر اين كه زن با مرد ديگري ازدواج كند، كه در اين صورت، حق حضانت او از بين ميرود، برخورداري از حق حضانت شرايطي دارد كه در فقه و قانون آمده است.(ر.ك: تحريرالوسيله، امام خميني;، ج 2، ص 279، دفتر انتشارات اسلامي.)

بنابراين مردي كه ميخواهد زنش را طلاق بدهد، نميتواند فرزند شيرخوارش را از زنش جدا كند، اگر خواست چنين كاري را انجام دهد، زن ميتواند از طريق قانون و دستگاه قضايي از كار او جلوگيري كند.

در قرآن كريم هم به اين موضوع اشاره شده است، آن جا كه ميفرمايد: وَالْوَ َلِدَ َتُ يُرْضِعْنَ أَوْلَـَدَهُنَّ حَوْلَيْنِ كَامِلَيْنِ لِمَنْ أَرَادَ أَن يُتِمَّ الرَّضَاعَة...;(بقره،233) و مادران، فرزندان خود را دو سال تمام، شير ميدهند. اين براي كسي است كه بخواهد دوران شيرخوارگي را تكميل كند...

از جملة لِمَنْ أَرَادَ أَن يُتِمَّ الرَّضَاعَة استفاده ميشود كه حضانت و شير دادن حق مادر است چه طلاق گرفته باشد يا نگرفته باشد.

اگر خواست ميتواند كودكش را تا دو سال شير بدهد و او را در دامن بپرورد و اگر نخواست ميتواند از اين كار خودداري كند، و شوهر نميتواند به زور ميان مادر كودك جدايي بيندازد. پس حق حضانت در مدت شيرخوارگي از آنِ مادر است، هر چند ولايت كودك بر عهدة پدر است و نيز بايد نفقة فرزند واجرت شير دادن را پرداخت نمايد.(ر.ك: تفسير الميزان، علامه طباطبايي، ج2، ص 240، دفتر انتشارات اسلامي، قم / تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 2، ص 186ـ188، دارالكتب الاسلامية.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.